Mercedes-Benz Vans er på vej med ny eSprinter til foråret.
Der går ikke længe, før den nye Mercedes-Benz eSprinter vil være at finde på de danske veje, og vi glæder os. Dels fordi den nye elektriske varebil er en massiv opgradering og sender et stærkt signal om, at Mercedes-Benz forbliver i førersædet, når det kommer til at levere en lydløs arbejdsbil af den klassiske Sprinters størrelse, dels fordi den også præsterer en imponerende lang rækkevidde, som i den grad vil gavne din virksomhed.
For det er netop, hvad forbrugerne i stigende grad efterspørger i takt med, at der er større og større fokus på den grønne omstilling og skarpe CO2-krav, hvor bilerne tæller med i regnskabet. Derfor er det en gave for os snart at kunne tilbyde vores kunder en fleksibel, alsidig og effektiv varebil, som kan være en afgørende spiller i forhold til at stille kunderne endnu bedre i markedet med en grøn profil.
Modulært design giver mulighed for at skræddersy din arbejdsbil.
Kigger vi nærmere på en af de vigtigste performance-parametre, kan du forvente at trække op til hele 440 km rækkevidde ud af eSprinter. Det kan snildt række til en gennemsnitlig arbejdsdag, før du skal tænke på at dedikere noget af arbejdstiden til ladning, så glem alt om at bekymre dig om, hvorvidt du kan klare de længere ture med din arbejdsmakker på fire hjul, for det kan du.
Derudover har ingeniørerne været super progressive i deres tankegang ved at konstruere den fuldelektriske varebil i et modulært design bestående af tre dele med henblik på at gøre det nemmere for dig at bygge lige præcis den varebil, der matcher dine behov. Fleksibiliteten er i højsædet, uanset om du er ude i en traditionel varevogn eller har brug for en chassisopbygning. Det er spritnyt for en varebil af denne størrelse, for tidligere har opbygning kun været muligt med den dieseldrevne Sprinter.
Det første modul, frontmodulet omfatter alle højspændingskomponenter, hvilket betyder, at du kan kombinere dem med alle varianter af varebilen uanset dens akselafstand og batteristørrelse. Nu vi er ved sidstnævnte er andet modul, nemlig batterimodulet, placeret i bunden af bilen mellem akslerne, så der bliver skabt et lavt tyngdepunkt og dermed bedre læssehøjde samt sikre og trygge køreegenskaber. Det tredje element i det modulære design er det bagerste modul, der inkluderer den kompakte og stærke elektriske motor, som er koblet til baghjulene.
eSprinter kommer i tre forskellige batteristørrelser.
Du kan glæde dig til at kunne vælge imellem to længder og tre forskellige batteristørrelser på eSprinter, henholdsvis 56, 81 og 113 kW. Den indbyggede lader giver dig mulighed for at oplade bilen med jævnstrøm (DC) med op til 115 kW ved en lynlader. Helt konkret betyder det, at batteriet med en kapacitet på 56 kW oplades fra 10% til 80% på det, der svarer til en frokostpause, nemlig omkring 28 minutter, alt imens batteriet med en kapacitet på 113 kW har brug for omkring 42 minutter. Du får naturligvis adgang til Mercedes me Charge, hvor du kan tilgå et af de største offentlige ladenetværk i Europa med omkring 600.000 ladepunkter.
Hvis det stadigvæk ikke er helt nok med ovenstående ladeeffekter, kan du udstyre eSprinteren med 115 kW lynladning (DC), men for alle batteristørrelser gælder, at du kan bestille varebilen med mulighed for at tilkøbe en indbygget 22 kW-lader.
Den kompakte elmotor kommer i to udgaver med henholdsvis 136 og 204 hk samt et drejningsmoment på 400 Nm. Som noget nyt er eSprinter for første gang godkendt til anhængertræk, hvor du nemt kan trække op til 2.000 kg på krogen og nyde godt af en maksimal nyttelast på 1.540 kg.
Endnu mere intelligens med seneste udgave af MBUX Infotainmentsystem.
Eksteriøret er identisk og lige så simpelt i udtrykket samt ekstra robust i kvaliteten hos eSprinter som på den dieseldrevne Sprinter. De store ændringer finder du dog i den flotte kabine, der har fået en gevaldig opgradering i form af en endnu mere digitaliseret instrumentering og en forbedret menu-navigation. Som noget nyt er eSprinter nemlig udstyret med infotainmentsystemet MBUX inklusive den seneste softwaregeneration, der hidtil kun har været forbeholdt personbilerne.
Det intelligente underholdningssystem MBUX gør det blandt andet muligt for dig at få direkte adgang til en bred vifte af digitale tjenester, som alle er med til at gøre dine køreture ekstra komfortable. Du kan blandt andet gøre brug af fjerntjenester såsom låsning og oplåsning af døre samt vinduer og udstede kommandoer på dansk via stemmefunktionen eller eksempelvis få vist bilens aktuelle rækkevidde i realtid, hvor bilen tager hensyn til faktorer såsom den aktuelle trafiksituation og rutens forløb.
Den elektriske kørsel er også indbygget i navigationen, et element der bedre er kendt som Electric Intelligence, hvilket kort sagt betyder, at du kan indtaste en række adresser ind ud fra forskellige parametre og selv beslutte, hvor meget strøm, der skal være tilbage på varebilen, når du har afsluttet en rute inden fyraften. Systemet foreslår selv, hvor det giver bedst mening for dig at lade i løbet af din arbejdsdag.
Knivskarpe sikkerhedsassistenter kommer som standard.
Mercedes-Benz er kendt for at prioritere færdselssikkerheden ekstremt højt og sikkerhedsudstyret i eSprinter er ingen undtagelse. I de største udgaver af varebilen (over 3.500 kg) er den som standard udstyret med blandt andet cyklistovervågning, også kaldet Sideguard, langs siden af kassevognen. Assistenterne overvåger, om der er en cyklist eller fodgænger i området foran eller ved siden af bilen ved hjælp af kamera og seks sensorer. Mange af personbilernes systemer er overført til eSprinter, så du kan blandt andet forvente, at aktiv bremseassistent, aktiv blindvinkelsassistent, aktiv vognbaneassistent og automatisk nødbremse samt bakkamera også kommer som standard.
Vi forventer, at eSprinter lander i vores showrooms i løbet af foråret, men hold godt øje med vores SoMe-kanaler og tilmeld dig endelig vores nyhedsbrev, så holder vi dig underrettet om, hvornår du kan kigge forbi og opleve den nye, lydløse hurtigløber.