Den nye faceliftede Mercedes-Benz G-Klasse er digital som aldrig før.
Siden 1979 har Mercedes-Benz G-Klasse takket være sit ikoniske design og autentiske indretning siddet urokkeligt på kongetronen, for det er, hvad denne ultimative SUV’er er – kongen af offroad. Nu er den rå og robuste Geländewagen hjemvendt fra fabrikken i Graz med spritnye tilføjelser indeni og udenpå, så lad os tage et nærmere kig på, hvad ingeniørerne egentlig har gjort ved det firehjulstrukne forbillede.
Ikonisk design og umiskendelig form med subtile opgraderinger.
G-Klassen har altid formået at kombinere sine robuste egenskaber med luksus, og når den ikoniske legende snart får lov til at rulle ud på gaden, kan du være sikker på, at den hurtigt vil erobre dit hjerte. Det er en eventyrlysten firehjulstrækker, der bliver ved med at sætte nye standarder, selv årtier efter de første militærmodeller så dagens lys.
Den traditionelle chassisramme og klassiske detaljer såsom dørhåndtagene med den karakteristiske svirp af en lyd, du bliver mødt af, når du lukker døren, de robuste udvendige beskyttelseslister, det synlige reservehjul på bagdøren og udstikkende blinklys gør Mercedes-Benz G-Klasse til en evigt genkendelig kraftkarl. Og sådan skal det da også være, men vi er nu ret betagede af de nye om end subtile designelementer, som bidrager endnu mere til dens frembrusende, men elegante attitude. Bare se på den nye kølergrill, der kommer med fire vandrette lameller i stedet for tre, nydesignede for – og bagkofangere samt bakkameraet, som altså nu vil være at finde i midten af kofangeren over nummerpladerammen. Ny A-stolpebeklædning og en spoilerlæbe på tagkanten samt nye isoleringsmaterialer giver den endnu mere kant og øger samtidig bilens aerodynamik samt den akustiske komfort.
Som standard kommer de nye G-Klasse modeller med 18” alufælge i femdobbelt eger-design og knivskarpe LED-forlygter, men du kan selvfølgelig også opgradere og give offroaderen et endnu mere maskulint look ved at skrue et par 20” hjul på. Vælger du at udstyre den med PROFESSIONAL Line eksteriørpakken, får du blandt andet stenbeskyttelsesgitre til forlygterne, stænklapper og terrændæk. Hælder du dog mere til det eksklusive look, sikrer EXCLUSIVE Line pakken, at du får en kølergrill i sølvkrom, MULTIBEAM LED-forlygter, reservehjulsring i rustfrit stål og trinbræt. AMG designlinjen sørger som bekendt for at give G-Klassen et sporty touch med 20” AMG alufælge samt et multifunktionsrat i nappalæder og de velkendte røde kontrastsyninger i interiøret. Nightpakken fortsætter den sporty fortælling, men selvfølgelig med sofistikerede sorte designelementer.
MANUFAKTUR-pakken giver dig endnu større frihed til at gøre G-Klassen til din helt egen unikke firehjulstrækker med nærmest ubegrænsede muligheder for eksklusive farvekombinationer, kontraster og materialer. Sortimentet er for nyligt blevet udvidet igen til nu også at omfatte tofarvet læderinteriør i MANUFAKTUR catalansk beige/sort, og du kan også få håndtag med ”MANUFAKTUR”-bogstaver og trim kombineret med læder.
Rustik charmør er klar til digital æra.
På den teknologiske front er den formidable firehjulstrækker helt med på beatet og har nu stort set alt, hvad den digitale tidsalder kræver. G-Klassen har altid formået at kombinere sin ydre aggressive attitude med en udsøgt luksusfølelse, der omslutter dig, så snart du træder indenfor i førerkabinen. Her bliver du mødt af topklasse udstyr og talrige designelementer, som har fået lidt af en opdatering. Centerkonsollen har eksempelvis fået et nyt look og gør det endnu nemmere at få hurtigt adgang til offroad cockpittet, når du skal teste dens terræntalenter af.
Og så byder den nyeste generation af multifunktionsrat med touch-kontrolknapper op til leg, alt imens EXCLUSIVE udstyrslinjen sørger for lækkert læderbetræk og det omgivende ambientelys med 64 farvenuancer, fuldender den gode stemning. Opgraderer du til SUPERIOR Line udstyrslinjen, bliver der virkelig skruet op for velvære i kabinen med ambientelys i luftdysserne og de famøse multikontursæder med dekorative syninger i diamantdesign.
Komfortmulighederne stopper naturligvis ikke her, for du kan blandt andet tilføje temperaturkontrollerede kopholdere, et trådløst opladningssystem til din smartphone og MBUX underholdningssystem til bagsædepassagererne, der omfatter to fuldt integrerede 12,3” touchskærme. Lad os blive hængende ved MBUX Infotainmentsystemet lidt endnu, for det er første gang, at G-Klassen er udstyret med sømløst integrerede skærme og indbygget touch-kontrol, så du lynhurtigt kan indstille musik og andet lige efter dit hoved. På bagsædet kan passagererne blandt andet underholde sig selv med film, internetsurfing og få adgang til rejseinformationer. Det smarte er, at indholdet fra de to bagerste displays kan flyttes til mediedisplayet i førerkabinen.
Vælger du Burmester Surroundsound får du uovertruffen lydkvalitet og en Dolby Atmos-lydoplevelse, der bare giver musikken mere plads, klarhed og dybde. En ekstra oplyst højtaler er integreret over solskærmen ved førersædet, så du er ikke langt fra at få nøglerne til din egen personlige koncertsal på fire hjul. Smartphone-integration er naturligvis også en mulighed, og det samme gælder Augmented Reality for navigationen, der viser live-billeder og trafikinformation mediedisplayet. Stemmeassistance er også blevet en ting og gør dig i stand til at udstede en række kommandoer uden ”Hey Mercedes”-vågetermen. Du kan også udstyre bilen med KEYLESS-Go og dermed låse bilen og bagdøren op blot ved at trykke på knappen på dørhåndtaget, og du kan starte den med et tryk på en knap uden at sætte nøglen i tændingen.
Tradition møder avanceret teknologi.
G-Klassen er kendt for sin ubestridelige offroad egenskaber og med de seneste teknologiske finjuteringer er den blevet endnu mere robust og alsidig. Lad os bare se på det permanente firehjulstræk, der virkelig har en fremragende trækkraft. Og så er dens udvekslingsforhold med til at øge momentet samt trækkraften, alt imens tophastigheden sænkes. Det gør det muligt for bilen at mestre selv meget vanskeligt terræn.
Uanset om du er til diskret cruising eller brølende acceleration, er denne svingglade maskine et komfortabelt køretøj, som kan det hele. De første 100 km/t er overstået på 5,4 sekunder, og du kan roligt regne med, at den 3,0 liters sekscylindrede motor gør det til en fornøjelse, og at dens 449 heste leverer varen – hver gang. Så det er i og for sig ret imponerende, at en 3,2 tons tung herre som G-Klassen kaster et moment på op til 750 Nm og ekstra 200 af slagsen af sig, som kommer fra 48-voltsbatteriet.
Selvom den nye G-Klasse primært er udstyret med pæne manerer, bibeholder den naturligvis også sine klassiske og lidt kække offroad-karaktertræk. Med et enkelt tryk på DYNAMIC SELECT-knappen, kan du ændre dens køreegenskaber til at gå fra ”Comfort”, ”Sport”, ”Eco” og ”Individual”, og så er yderligere tre køreprogrammer tilgængelige, der er udviklet til terrænkørsel. ”Trail” giver dig de perfekte egenskaber til at håndtere bilen på blidere terræn med løst underlag såsom grus, hvorimod køreprogrammet ”Rock” er designet til kørsel på vanskeligt og ujævnt terræn med hårde overflader. Her vil affjedringen være stivere og styretøjsindstillingerne mere faste. Tredje og sidste offroad-mulighed er ”Sand” og er designet til sandede overflader.
En ny række køreassistenter sørger for ekstra sikker kørsel.
Den tydelige digitalisering af instrumenteringen og de ydre samt indre designfinesser er ikke de eneste markante elementer, der karakteriserer den nye G-Klasse. Sikkerhedsniveauet har også fået en væsentlig opgradering med tilføjelsen af en række nye køreassistenter såsom aktiv styreassistent, aktiv bremseassistent og rutebaseret farttilpasning, der tilpasser bilens hastighed til din valgte rute. Når du eksempelvis nærmer dig et sving, vejkryds, rundkørsel, betalingsstationer og afkørsler, reducerer bilen automatisk hastigheden, selvfølgelig med en smule hjælp fra afstandsassistenten DISTRONIC. Aktiv parkeringsassistent med PARKTRONIC kommer nu også som standard, der altså hjælper dig aktiv med at parkere din Mercedes-Benz og er også i stand til at identificere ledige parkeringspladser, mens du kører med en hastighed på op til 35 km/t.
Det er virkelig en sofistikeret SUV, ingeniørne fra Graz har formåt at skabe, og den er simpelthen stadigvæk en fryd for øjet. Du kan tro, at vi glæder os helt vildt til, at den nye G-Klasse rammer de danske veje, så vi personligt meget snart kan introducere dig for den galante gentleman. Hold øje med vores kanaler og skriv dig op til vores nyhedsbrev – så sørger vi for at holde dig opdateret.