Den helt nye elektriske G-Klasse er en tavs terrænknuser.
Den 24. april 2024 markerer et vigtigt vendepunkt for Mercedes-Benz, for med verdenspremieren på den helt nye fuldelektriske Mercedes-Benz G-Klasse har vi fået noget af en revolutionær repræsentant for fremtidens mobilitet, der netop er – elektrisk.
Dette ikoniske køretøj har historisk været kendt for sin robusthed og kraftfulde ydeevne, og den del af fortællingen ændrer sig bestemt ikke, for selvom V6 – og V8-motoren er erstattet af et innovativt drivkoncept bestående af fire individuelt styrede elektriske motorer, kan du absolut forvente et imponerende output på 432 kW eller 587 hk om du vil og et exceptionelt drejningsmoment på hele 1164 Nm. Det er mere end rigeligt med kræfter til at bestige selv det mest udfordrende terræn. Og lad os så hoppe direkte til spørgsmålet til en million kroner. Hvor langt kan den køre på en fuld opladning? Der er vores svar, at rækkevidden tæller hele 473 km ifølge WLTP. Det gør den bestemt egnet til både korte og lange ture. Fælles for dem er, at du er garanteret en sublim kørekomfort og en tys luksusoplevelse fra en tavs 3,5 tons tung terrænknuser uanset, hvor du begiver dig hen i det danske kongerige.
En legendarisk designudvikling på et tidløst ikon.
G-Klassen har i sin over 45 år lange historie været det ultimative symbol på styrke og holdbarhed. Det gælder i allerhøjeste grad stadigvæk for dette luksusbrag af en af verdens mest populære offroadere. Mens den elektriske genfødsel bevarer køretøjets ærefrygtindgydende egenskaber og den klassiske kantede silhuet, tilføjer den samtidig et lag af innovative elementer, der bygger en fantastisk bro mellem fortidens traditioner og fremtidens teknologiske genistreger.
Velkendte detaljer såsom de karakteristiske dørhåndtag og indikatorerne monteret på skærmene fortsætter med at præge dens stil. Fronten ligner i høj grad den konventionelle, delvist på grund af de runde adaptive MULTIBEAM LED-forlygter, men dér hvor den adskiller sig, er blandt andet med black panel kølergrillen, der nu kommer med fire horisontale lameller, tonede lygteenheder samt et animeret LED-lysbånd og kromindfatning, der smukt indrammer fronten. Det fede er, at du faktisk kan aktivere lysbåndet som kørelys, og så sender dørene dig en animeret velkomsthilsen, hver gang du låser bilen op og låser den.
Nogle af de mest iøjefaldende elementer, der adskiller det elektriske vidunder fra den konventionelle forgænger, er blandt andet en let hævet motorhjelm og de såkaldte ”air curtains” i hjulkasserne. En ny beklædning af A-stolpen og en spoilerlæbe på taget er også nye karaktertræk, som er med til at forstærke dens SUV-udstråling og bidrage til optimeret aerodynamik. Det samme gælder de nye isoleringsmaterialer, og så ruller den lydløse luksusvogn som standard på aerodynamisk optimerede 18” alufælge med femdobbelt-egerdesign. Varmebeskyttende mørktonet glas pryder de bagerste sideruder og bagruden, alt imens sølvfarvede EQ-emblemer på skærmene indikerer, at vi har at gøre med en fuldelektrisk herre i sværvægterkategorien. En anden bemærkelsesværdig detalje er den valgfrie rektangulære designboks på bagdøren. Her kan du nemt og lækkert opbevare ladekabler, værktøj eller noget helt tredje. Alternativt kan du selvfølgelig stadigvæk vælge det gode gamle reservehjulscover.
Et enestående interiør, der gør den elektriske G-Klasse storartet og unik.
Inde i kabinen vil du lynhurtigt fornemme, at respekten for arven i den grad er til stede med de firkantede luftdysser og passagerens greb med den typiske G-signatur, men at det også er et topmoderne luksuskøretøj, der bestemt ikke er bange for at omfavne den elektriske fremtid. For den luksussøgende sjæl er samtlige leder og kantet dækket til af omhyggeligt udvalgte førsteklasses materialer i form af blandt andet det nappalæderbetrukne multifunktionsrat med touch kontrolknapper, komfortsæder der naturligvis også er betrukket i det lækreste læder du kan drømme om og trimelementer der som standard er udført i åbenporet naturligt valnøddetræ. Mens de firkantede luftdysser og passagerens greb har den typiske G-Klasse signatur, har centerkonsollen fået et nyt, simplificeret look.
Vi er også ret overbeviste om, at det første du vil tænke, når du ser de sømløst integrerede 12,3” skærme, der indrammer det digitale cockpit og mediedisplayet med den nyeste version af MBUX Infotainmentsystemet, er: Virkelig stilfuldt og så tiltrængt. Det gør sammen med de temperaturstyrede kopholdere og trådløs opladning hver en tur til ren nydelse. Du kan gøre oplevelsen lige så eminent for passagerne på bagsædet med to fuldt integrerede 11,6” touchskærme, som gemmer på al den underholdning, du kan forestille dig. Film, internetsurfing og rejseinformationer er kun få klik væk, og Burmesterhøjtalerne skal som altid nok sørge for, at lyden er sprød, knivskarp og dyb uanset om du fordyber dig i dine yndlingsmusiknumre eller et top 10 Netflix-hit.
Sporty og kæk SUV eller eksklusiv offroader - valget er dit.
Ingeniørerne hos Mercedes-Benz har endnu en gang (be)vist, at det er muligt at omfavne G-Klassens legendariske maskuline attitude, kombinere den med elektrisk innovation af øverste skuffe og pakke den ind i et klassisk karosseri, der på sin helt egen unikke måde signalerer luksus. Den helt nye elektriske G-Klasse er også et bæst med gentleman-manerer, men du har rig mulighed for at fremhæve dens excentriske karaktertræk med den sporty designlinje AMG Line. Detaljerne markeres blandt andet ved hjulkasserne, fælgene vokser til 20” og får et 10-eget udtryk, mens trinbrædder, bremsekalibre og de oplyste indstigningslister kommer i rustfrit stål for et mere råt udseende.
Du kan gøre det endnu vildere ved at vælge Night-pakken, som blandt andet omfatter tonede lygteenheder og sorte aerodynamisk optimerede hjul. Går du hele vejen med det mørke udtryk, vil Mercedes-stjernerne foran og bagpå, modelmærket bagpå og EQ-emblemet også være natsorte. Så kan du i hvert fald være sikker på at gøre den lydløse magtdemonstration af en SUV til lidt af en showstopper, når du kommer trillende i bybilledet.
Skal viben være lidt mere high end luksus, er løsningen EXCLUSIVE Line, som blandt andet åbner op for sædebetræk i nappalæder og ambientelys i luftdysserne. Kontrastsyningerne er perfekt koordineret for sæder, instrumentpanel, greb og indsatser i dørpaneler. Sidst men ikke mindst sørger SUPERIOR Line designdetaljerne for, at du får endnu mere lækkert nappalæder i kabinen, elementer i diamantdesign og aktive multikontursæder, der giver dig massage. Helt perfekt efter en lettere hård dag på jobbet eller lignende.
Der er vitterligt et hav af muligheder, når det kommer til at gøre det elektriske SUV-lyn til din helt egen unikke bil, hvor du kan krydse en uendeligt lang liste af med valg af lakfarve, kontraster og materialer. For allerførste gang kan du eksempelvis dekorere interiøret med MANUFAKTUR Catalan beige/sort, og som noget nyt er det også muligt at få ”MANUFAKTUR”-bogstaver og trimelementer i kombination med MANUFAKTUR-læder. Vi siger kæmpe ja tak!
Er udstyret med eksklusive offroad-funktioner og unikke lydoplevelser.
Det er ingen hemmelighed, at G-Klassen altid har været klassens sublime stjerne, når det kommer til at levere bundsolide offroad-kvaliteter. Disse terræn-talenter er selvfølgelig også overført til den lydløse pionér, der revolutionerer sin forgængers kvaliteter ved at tilføje en række eksklusive funktioner såsom G-TURN, G-STEERING og den intelligente kravlefunktion til porteføljen. Dem kigger vi nærmere på nedenfor.
G-TURN.
G-Turn er en smart drejefunktion, som gør den elektriske G-Klasse i stand til at spinde rundt om sig selv i en 720-graders vending. Selvom det umiddelbart kan synes at være unødvendig og måske overlegent blær, er det faktisk ret nyttigt ved offroad-kørsel. Forestil dig, at du brager igennem mudret terræn og pludselig får svært ved at rive bilen ud af den våde jord. Så er det da ualmindeligt fedt, at G-Turn kan få dig ud af skidtet. Bogstaveligt talt.
Teknisk kan man forklare fænomenet helt kort ved, at de fire uafhængigt drevne hjul kan rotere køretøjet til venstre eller højre alt efter dit behov. For at gennemføre manøvren, drejer hjulene på højre og venstre side i modsatte retninger. Men, men, men det kræver, at bilen er stationær på en jævn overflade med lukkede døre, forhjulene i ligeud position og bremsepedalen trykket ned. Derudover skal D-transmissionsindstillingen være tilkoblet, du skal også vælge ”Rock”-køreprogrammet og aktivere LOW RANGE offroad gearreduktionen. Rotationsretningen styrer du ved hjælp af shift paddles, hold derefter fast i rattet, slip bremsepedalen og tryk på speederen. Når G-Klassen har taget to hele rotationsrunder stopper G-TURN automatisk. Du kan også manuelt stoppe ved at slippe shift paddles eller gaspedalen.
G-STEERING.
G-STEERING er mindst lige så bekvem en funktion, der reducerer venderadius for den elektriske G-Klasse, når du kører offroad eller på løse overflader. Det sker ved, at du målrettet styrer drivmomentet ved hvert individuelt hjul, hvor køretøjet drejer omkring det indvendige bagerste hjul. Det betyder helt basalt, at du slipper for flerpunktsdrejninger i visse situationer, eksempelvis i sving eller andre trange rum, hvor sværvægteren umiddelbart ikke kan passere glidende let igennem.
Du aktiverer G-STEERING ved at trykke på G-STEERING-knappen på offroad-kontrolenheden, præcis på samme måde som med G-TURN. Funktionen er aktiv i op til en fart på 25 km/t.
Intelligent kravlefunktion.
Den intelligente kravlefunktion giver dig som fører endnu mere støtte, når du kører offroad og sikrer optimal fremdrift ved at opretholde en forudindstillet kørehastighed som en slags fartpilot til offroad-kørsel, så du ikke behøver at bakse med at balancere mellem bremse – og gaspedalen. Funktionen er altid aktiv, når LOW RANGE offroad gearreduktionen er tilkoblet. Du kan vælge din ønskede hastighed i tre niveauer ved hjælp af shift paddles.
Og hey udover disse sindssygt smarte funktioner, er den elektriske G-Klasse naturligvis også udstyret med en række avancerede førerassistenter og sikkerhedssystemer, der skal sikre, at alle dine ture er trygge og ikke mindst behagelige. Som standard tæller assistenterne blandt andet aktiv styreassistent, aktiv bremseassistent, aktiv vejbaneassistent, aktiv blindvinkelsassistent, attention assistent og den lækre parkeringspakke til alle dine fremtidige skoleperfekte parkeringer.
Hvordan lyder en elektrisk G-Klasse så?
Vi kan godt forstå, hvis en af dine første tanker omkring den elektriske G-Klasse er, hvordan skal den kunne hamle op med den smukke klang fra en V8-motor, men det har Mercedes-Benz naturligvis også haft in mente. De har nemlig skabt en karakteristisk lyd, G-ROAR, der er inspireret af den gode gamle V8’er-symfoni. Den agerer som den helt perfekte akustiske ledsager til alle dine accelerationer, og du kan godt forberede dig på, at G-ROARs dybe og klangfulde tone bliver bemærket ude i byen. Et fedt element her er, at du faktisk kan påvirke dens intensitet alt efter hvilket DYNAMIC køreprogram, bilen er indstillet i. I ”Comfort” er den mere tilbageholdende, men får et heftigt løvebrøl, når du smider køretøjet i ”Sport”.
Den elektriske Mercedes-Benz G-Klasse er så meget mere end en lydløs firehjulstrækker. Den er et klart og tydeligt bevis på, at værdifuld kulturarv og femtidsvisioner sagtens kan gå hånd i hånd og endda fortælle en smuk historie om en legendarisk offroader, der respekterer sin arv, men omfavner den digitale og elektriske fremtid med åbne arme.
Vi er slet ikke færdige med at hylde dette majestætiske mesterværk, så hold øje med vores kanaler, for der kommer meget mere guf til de sliksultne.