Derfor kan overgangen til elektriske varevogne give mening for din virksomhed.
Ud over de mange økonomiske fordele der er at hente ved en gradvis udskiftning af virksomhedens dieseldrevne køretøjer til en elektrisk varebilsflåde, er der også en række andre elementer, du som virksomhedsejer bør have med i dine overvejelser.
Vi har taget en snak med Mogens Lindahl-Jessen, der er vores Head of Sales for varebiler, og han kommer med sine kvalificerede bud på, hvilke fordele du og din virksomhed kan drage nytte af ved at overgå til elektriske varevogne.
Tre elementer der er lige så relevante for købsbeslutningen som reduceringen af din virksomheds driftsomkostninger, er blandt andet bilens rækkevidde, ladehastighed og ladeinfrastruktur.
”Vi plejer at sige, at rækkevidden er et element, men ladehastighed og ladeinfrastruktur er også uhyre vigtige aspekter, som har indflydelse på køreoplevelsen. Hvor meget tid skal dine medarbejdere bruge på at lade? Kan det gøres i en frokostpause, eller skal der halvanden time til?", fortæller Mogens Jessen-Lindahl.
"Og så er der ladeinfrastrukturen. Er du i et område, hvor du rent faktisk kan komme til at lade, eller har du mulighed for at lade hjemme? Vi ser eksempelvis ofte, at kunder har en mobil oplader med, hvis de kører den elektriske varebil på en byggeplads, hvor den så kan oplade, mens de arbejder. På den måde kan man komme ud over udfordringen med, at man ikke kan få sin egen ladeboks, hvis man eksempelvis bor i en lejlighed”, fortsætter han.
En elektrisk Mercedes-Benz varebil leverer en ekstraordinær kvalitetsoplevelse.
Implementeringen af elektriske varevogne bidrager ikke kun til at gøre din virksomhedsprofil grøn, men det gør også, at den bliver konkurrencestærk og sender et stærkt signal til kunderne om, at du tager den grønne omstilling alvorligt. Og så er køreoplevelsen i en elektrisk Mercedes-Benz varebil altså bare exceptionelt god.
”Har man prøvet at køre en fuldelektrisk Mercedes-Benz personbil, hører vi ofte, at oplevelsen er helt smooth, blød og lydløs. Det er den samme følelse, man får i en elektrisk varebil. Der er ingen gearskift, bilen er kvik og ekstremt responsiv, og så er det en utrolig afstressende måde at føre bil på. Det er en kvalitetsoplevelse, som man nok ikke finder i andre varevogne, og det gælder både i interiøret, men bestemt også køreegenskaberne og køreoplevelsen”, fortæller Mogens Lindahl-Jessen.
Udover gennemtænkte designelementer og muligheden for skræddersyet tilrettelæggelse af varevognene, fokuserer Mercedes-Benz også på en stadig større digitalisering af bilerne, ført an af højteknologiske sikkerheds – og styresystemer, der gøre arbejdsgangen tryg og sikker, når man er på farten.
”Vi har nogle ret avancerede systemer til at kommunikere og interagere med varevognene. Som bruger gør MBUX-systemet det blandt andet muligt at styre en række af bilens funktioner via Mercedes Me appen. Eksempelvis kan du forklimatisere bilen, så den står varm og klar uden is på ruderne, inden du skal af sted”, forklarer Mogens Jessen-Lindahl.
Gratis service i op til fire år.
Digitaliseringen muliggør også, at Mercedes-Benz værkstederne kan aflæse, hvis der er udfordringer, og en bil skal kaldes ind til et servicetjek. Og så har kunderne også mulighed for at få hjælp 24 timer i døgnet gennem Service 24H, hvis der sker noget med bilen. Lykkes det ikke at få hjælp på stedet, bliver bilen bugseret til det nærmeste Mercedes-Benz værksted.
”Vi ser det også som en kæmpe fordel, at der indgår en gratis servicepakke oveni fabriksgarantien på en elektrisk varebil, som betyder, at kunden får gratis service i op til 4 år eller 160.000 km. Vælger man tilmed sin Mercedes-Benz varebil finansieret med en ServiceLeasing kontrakt, har man ingen risiko på restværdien, og dermed kender virksomheden sine omkostninger ret nøjagtigt. Den type aftale tilbyder vi i øvrigt på alle vores modeller, uagtet om det er elektrisk eller dieselbil".
"I det hele taget er hele brugeroplevelsen i en Mercedes-Benz varebil fantastisk. Og så gør det ikke noget, at man som virksomhed ønsker at sende et signal udadtil om, at man står for kvalitet, også i sit bilvalg”, uddyber Mogens Lindahl-Jessen.