GLC Coupé: Ekstravagant og karakterstærk SUV er et oplagt offroad-valg.
Som det også var tilfældet med de spritnye Mercedes-Benz GLA og GLB, glæder vi os afsindigt meget til, at Mercedes-Benz GLC Coupé får lov til at slippe sine op til 330 vilde heste på de københavnske gader. Udover at den i 2023 kommer med mange flere kræfter under motorhjelmen, byder den classy coupé også på et utal af nye high tech funktioner, masser af designæstetisk elegance og elektrisk motorkraft til at booste alle dine fremtidige eventyr. Også når du kører offroad.
Flydende former er en fryd for øjet.
Lad os starte med en diskret beundring af designet, for den nye GLC Coupé er en opmærksomhedskrævende og overbevisende SUV’er. Du kan være sikker på, at den sporty silhouette med de sofistikerede, nøje gennemtænkte linjer taler direkte til alle dine sanser. Bare se på den nye front som domineres af en kølergrill med kromelementer og utallige Mercedes-Benz stjerner, der diskret og elegant slutter sig til LED High Performance lygterne. De danner den helt perfekte scene, hvor den store Mercedes-Benz stjerne i midten kan stjæle al spotlyset. Coupéen spiller selvsikkert med musklerne og signalerer tydeligt, at den hører hjemme i al slags terræn. Hvad der også bidrager til et stærkt førstehåndsindtryk er de sorte tagrælinger, som kontrasterer SUV’ens bløde ramme og krydrer dens stærke personlighed.
Som noget helt nyt kan du nu fuldende det sporty og adrætte look med et lækkert og ret så stort panoramasoltag, som giver hele 6 ekstra cm åbningsområde at lege med. Helt perfekt til de danske sommerdage og så skader det ikke at få et ekstra skud D-vitamin direkte fra kabinen. Lad os vende tilbage til dens dynamiske proportioner og beundre de 18” store letmetalfælge, som giver GLC Coupéen noget af en stærk stamina. Du kan faktisk gøre den endnu mere potent ved at krydse AMG Line af på udstyrslisten og enten smække et par 19” eller 20” hjul på, som fås med højglans finish og tofarvede overflader. Går du hele vejen, er vores bedste råd at få ingeniørerne fra Stuttgart til at trylle en smule med Nightpakken. Så får du altså et styks offensiv offroader med natteravnssorte lister og lækre designdetaljer. Hvis den ikke kommer til at pynte smukt i bybilledet og i din indkørsel, ved vi snart ikke…
Ekstravagant og inspirerende interiør.
Vi kunne dedikere oceaner af spalteplads til det smukke eksteriør på denne classy coupé, men kabinen er altså mindst lige så forførende og betagende, så vi tillader os at kaste lidt kærlighed efter de velovervejede designelementer. AVANTGARDE-linjen kommer nu som standard, hvilket betyder, at du får et struktureret instrumentbræt, elegant indrammet af en vingelignende profil og flade ventilationsdyser. Nederste del af instrumentbrættet flyder sømløst sammen med den portrætformede centerkonsol og danner en perfekt ramme for MBUX infotainmentsystemets uendelige muligheder for at give dig underholdning og al vigtig køreinformation.
Der er virkelig tænkt over enhver detalje i GLC Coupé. Det skarpe øje vil lægge mærke til, at både instrumentbrættet og skærmoverfladen tilter en smule mod føreren og nærmest synes at flyde frit fra resten af designelementerne. Det er ikke tilfældigt, men er selvfølgelig for at gøre din køreoplevelse til den bedste af slagsen. Og hvis du har en forkærlighed for læder, har vi gode nyheder, for vælger du AMG-pakken, kan du nyde synet af et styks lækkert læderforet instrumentbræt og elegante dørelementer i nappalook. Som endnu et æstetisk add-on fås listerne i virkelig lækkert åbenporet træfiner i brun, sort og antracit. GLC Coupé er uden tvivl en SUV, der lever og ånder for det æstetiske udtryk, så du kan være sikker på, at de øvrige designelementer i kabinen alle leger med materialer, farvelag og elegante konturer, der virkelig taler ind i en følelse af luksuriøs overflod.
Lad os dvæle en smule ved luksuskomforten, for den starter ved multikontursæderne, der er svøbt i det blødeste ARTICO-læder, men med et twist af redesign, som du mærker tydeligt i nakkestøtten og ryglænet. De kommer med langt mere ergonomisk støtte til din krop og udvidede massagefunktioner. Komforten giver sig også til kende i form af ENERGIZING-konceptet, som er en ekstraudstyrspakke, der, baseret på bilens køredata, åbner dørene til hele syv forskellige komfortprogrammer. Uanset hvilken én du vælger, er deres fælles opgave at sørge for, at du møder den helt rigtige atmosfære i førerkabinen. Mærker du tegn på træthed efter en lang arbejdsdag, virker programmet opkvikkende, og hvis stressniveauet er en anelse for højt, sikrer systemet, at afslapning står øverst på menuen. Ekstra lækkert bliver det, når AIR-BALANCE pakken også får lov til at assistere på turen. Den er nemlig udstyret med en skræddersyet, diskret duftoplevelse, som passer til dit humør, samtidig med at luften inden i og uden for kabinen renses for unødige partikler samt skidt gennem ionisering og filtrering.
Gavmilde gener gemmer GLC Coupé også på, hvilket betyder, at du ikke kommer til at gå ned på rummelighed, hverken omkring sæderne, men så sandelig heller ikke i bagagerummet. Det er en offroader, der er designet til de helt store roadtrips, hvorfor ingeniørerne også har investeret tid og kræfter i at udvide bagagerumsvolumenen til generøse 545 liter, hvilket er 45 liter mere end sin forgænger. Vælger du en mild hybrid-variant, får du hele 1.490 liter at gøre godt med og mellem 390-1.335 liter i plugin-hybriderne. EASY-PACK bagklappen med elektrisk åbning er standard, hvilket gør det så meget nemmere at smække familiekufferterne ind, når I skal ud på jeres næste køreeventyr.
Den nyeste generation af intelligente sikkerheds- og køreassistenter.
For at du og familien gang på gang kan se tilbage på en perlerække af mindeværdige køreture, har Stuttgart selvfølgelig også skruet op for sikkerhedsniveauet i GLC Coupé. Kørerassistenternes performance har fået et ryk op på performance samt sikkerhed og kommer nu med endnu stærkere funktioner. DISTRONICs aktive distanceassistenter kan eksempelvis opretholde en prædefineret afstand til forankørende biler, uanset om du kører på motorvej, landeveje eller bykørsel.
De aktive bremseassistenters indbyggede sensorer registrerer forestående kollisioner med krydsende, modkørende eller bagvedliggende trafik. Hvis der er fare på færde, sender systemet en akustisk og visuel advarsel. Får du eksempelvis ikke trykket hårdt nok på bremsen i situationen, assisterer systemet ved at øge bremsekraften for dig eller simpelthen igangsætte et nødstop. Endnu en ny feature der er værd at fremhæve, er de aktive styreassistenters mulighed for vognbaneregistrering takket været et ekstra 360 graders kamera, hvilket er super praktisk, især ved lave hastigheder og aktivering af nødsporet.
Nu vi er ved kameraet, tilbyder parkeringspakken også et 360 graders kamera som en add-on funktion, så du altid let og hurtigt kan manøvrere bilen lige præcis dér, hvor du gerne vil have den. Centraldisplayet viser dig øjeblikkeligt de umiddelbare omgivelser, og så har du mulighed for at se de forskellige kameravinkler i front-, bagende eller trailermode. Hvis du egentlig helst vil slippe for selv at parkere bilen ind på snævre områder, kan du jo sådan set bare lade parkeringsassistenterne overtage showet. Du kan endda gør det endnu nemmere for dig selv ved at føje Memory Parkeringsassistenten til ekstraudstyrslisten. I så fald husker bilen dine parkeringslokationer, men også hvordan den kommer ind og ud af din egen indkørsel.
Eminente køreegenskaber.
Med GLC Coupéens mange nye features og systemopdateringer står den nu kun endnu stærkere, når det kommer til at vise sine offroad køreegenskaber og DSR (Downhill Speed Regulation) frem. Opgraderer du SUV’en med ekstraudstyrspakken AIRMATIC, får du en sublim luftaffjedring med imponerende niveaukontrol samt bragende god bagakselstyring, der gør det til en leg at manøvrere rundt i udfordrende terræn. Det betyder også, at du får mere frihøjde uanset belastning og en forlænget affjedring, hvilket giver dig den bedst mulige trækkraft, hvis du planlægger at hægte en trailer på.
Også her kommer denne ultra intelligente bil dig i forkøbet, for systemet har en indbygget trailermenu og ruteplanlægning på listen. MBUX infotainmentsystemet giver dig mulighed for at planlægge dine ruter, hvis ovenstående trailer skal med på tur. Det intelligente system fodrer det centrale display med informationer såsom tilladte højde – og længdemål på ruten, alt imens 4MATIC firehjulstrækket gør det til en fornøjelse at køre offroad med dens enestående trækkraft, uanset hvor navigationen måtte føre dig hen.
Går du til gengæld all in på en plugin-model, får du fornøjelsen af at opleve, hvor lydløst og lækkert det altså kan være at køre offroad på ren el. Du får op til 130 km elektrisk rækkevidde at lege med på en enkelt opladning, og den elektriske motor sørger for at levere 440 Nm, som du mærker øjeblikkeligt, når selvsamme går i work-mode. Det betyder, at den sporty gentleman med hjælp fra mildhybridsystemet kan sprinte fra 0-100 km/t op til 5,6 sekunder, så vi har at gøre med en heftig og pænt hurtig majestætisk maskine. Og så tager det ikke mere end 20 min at få den tanket op med strøm ved en hurtigladestation.
Vi kunne blive ved med at lovprise denne herlighed af en smuk SUV, men vi stopper her til en start. Så snart den lander i vores showrooms, skal vi naturligvis nok give dig besked, så hold øje med MB CPH bloggen.